Skånska vägskydd: Hurva östra och västra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 05, 2010, 23:02 (5159 dagar sedan)

Vid Hurva fanns två mekaniska fällbomsanläggningar, som fotodokumenterades i oktober 1957. Först östra plankorsningen:

[image]

På övre bilden syns att den röda lyktan på ena bommen är snedställd för att lysa i den kurviga vägens riktning. V-signalen är nog den mobila varianten för att kolla signalsikten.

[image]

De två följande bilderna är från Hurva västra:

[image]

Denna väg var uppenbarligen så bred att man tvingats använda dubbla bommar. Det finns redan lyktor på kryssmärkesstolparna, och tydligen skall även signaleringen mot banan förbättras genom att ersätta den fristående vridlyktan med en V-signal, vars placering och sikt man nu undersöker med hjälp av den mobila signalen.

Envingad infartssignal; sådana fanns kvar på flera stationer längs sträckan Tomelilla - Eslöv ända till nedläggningen. Vid Hurva hade huvudsignalerna dock tagits bort senast 1975.

[image]

De två fällbomsanläggningarna vid Hurva fanns nog kvar i ungefär oförändrat skick fram till banans nedläggning, men på senare år hade de elektrifierats med drivanordningar av typ AVOS F5 och styrdes av korta spårledningar, vilket tvingade tågen att sakta in men eliminerade behovet av personal på platsen.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: