Skånska vägskydd: Hurva östra och västra - spåret till höger (Signaler/säkerhet)

av Anders Olsson, Saturday, March 06, 2010, 21:17 (5137 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Spåret gick till bränneriet som skymtar till höger i bilden.
Den envingade semaforen ersattes om jag minns rätt med infartssignal - ljussignal.
De två vägkorsningarna och det faktum att den ena var äver riks 1 - riks 15 sedermera E66 (nu E22) var komplicerade. När stationen i Hurva avbemannades, jag tror det var 1972 anställdes därför en man till att veva bommar i klassisk gammal vägvaktsstil. Han skötte då bommarna för båda övergångarna. Några år före trafikens upphörande 1981 infördes bomfällning med spårledning.
SJ och Vägverket hade 1980 en diskussion om planskild korsning för nya sträckningen av E66/E22. När vägen byggdes 1982/83 hade trafiken upphört och Vägverket chansade på en nedläggning vilken också beslutades 1983.


Hela tråden: