Skånska vägskydd: Klemedstorp (Ystad - Eslöv) (Signaler/säkerhet)

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, March 07, 2010, 15:17 (5136 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Grindar, ständigt dessa grindar!;-)

Jag som i min urbana uppväxt aldrig såg några grindar och knappast några vakter heller tackar för dessa serier av bilder från en gången tid och de tekniska lösningar som förekom. Det var tydligen så att grindvakten skulle stänga andra sidan först och sedan grinden på samma sida som kuren då den grinden var kopplad till lyktan/skärmen? Jag har inte kunnat tyda att de två grindarna var sammankopplade mekaniskt? Eller?

Den enda bemannade jag har personligt minne av var vid Mörby Hpl på SRJ som väl försvann när viadukten N om plattformen byggdes? Någon som vet vilket årtal det var? Jag bara minns att gångvägen från tåget till Mörby Lasarett (som det hette då) blev besvärlig när planövergången försvann och att den lilla affären som var alldeles där busshållplatserna nu ligger fick att stort avbräck och tvingades lägga ner.

Att vara vakt vid Mörby måste ha varit snärjigt med tanke på tågtätheten på linjen Ösby-Östra. Och så irriterade resenärer som ville springa över.

Kan det ha varit mitten 50-talet?


Hela tråden: