När startade SJ:s lokaltrafik i Sthlm-området? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, Wednesday, January 09, 2008, 09:45 (5924 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När började det gå rena lokaltåg i de förbindelser som idag drivs inom pendelområdet i Stockholm? I första hand tänker jag på Södertälje resp i riktning Märsta, men även SWB:s lokaltrafik är förstås intressant.

Finn det något årtal man kan peka ut som "startår" för ren lokaltrafik i Sthlm på järnväg, eller andra viktiga bemärkelsedagar från tiden före SL?

Nu har jag inte den boken och jag minns inte säkert titeln heller ;-) men i min ungdoms Falköping fanns på biblioteket en järnvägsbok från 70-talet där bland mycket annat hela 1875 års tdt fanns med. Såvitt jag minns fanns det redan då åtminstone något tåg som bara gick till Södertälje. Om det kan räknas som regelrätt lokaltrafik är väl tveksamt, men det torde hursomhelst ha varit mycket tidigt.
I 1914 års tdt finns redan ett fullt utvecklat lokaltrafiksutbud (låt vara mycket glest och långsamt med dagens mått mätt) till Södertälje och Rotebro med några tåg vidare till Väsby och Märsta. SWB hade ett ansenligt trafikutbud till Spånga (och Riddersvik dvs sedermera Hässelby Villastad) och ett något glesare till Kungsängen, medan SNJ hade ett par tre tåg som bara gick till Handen utöver de tåg som gick till Nynäshamn.
Eftersom befolkningstillväxten i de dåtida randområdena, till exempel i dåtidens kommuner Brännkyrka (Liljeholmen och Älvsjö), Solna, Spånga och i viss mån Sollentuna, började skjuta fart under 1890-talet så skulle mitt stalltips vara att man senast åren runt förra sekelskiftet insåg behovet av (och från bolagens sida säkert också lönsamhetspotentialen i) någon form av ökat lokaltrafikutbud.
Om man slutligen tittar i Järnvägsdata ser man att dubbelspårsutbyggnaden i trakten började på allvar 1903 då Huddinge - Rönninge fick dubbelspår och sedan 1905-06 då Ulriksdal - Märsta byggdes ut (det riktigt gamla flerspåret Tomteboda - Liljeholmen började köras just som dubbelspår 1908), vilket rimligen kan ha sammanfallit med en rejält ökad trafik åren däromkring eller närmast före.


Hela tråden: