Förbränningsmtv på SRJ...boggi!..eller? (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, March 13, 2010, 22:30 (5159 dagar sedan) @ Kurt G Möller

- Motorvagn 101 var inte alls tvåaxlig utan en fyraxlig boggivagn. Det borde väl för fasen uppgiftslämnarn ha vetat - vagnen gick ju t o m som vanlig personvagn i många år efter av-motoriseringen! Att det var en del krångel med den är säkert riktigt, men vagnen presterade i alla fall 50-60 000 kilometer per år, lika mycket som ångloken gjorde! Bytesmotor till vagnen fanns oxå, vilket inte ens nämns...


Visst va den det!:-) boggi asså;-)

[image]

En rätt halvsunkig bild framletad ur sedimenten men bättre än ingen

Men visst ser det ut som en boggi vid en snabb blick, kan bilden feltolkas eller är det vilseledande redigerat :-| (Deutche Werke, AEG mm i samma text hmmmm....

har man haft den här skriften framför sig kan det ha vatt lätt att läsa ihop att det skulle röra sig om samma på alla tre bilderna, lätt gjort
övrig text till bilden


"vagnar från Deutsche werke aktiengesellschaft, Werft
Kiel, utgör en förbättring från föregående
typ och har genom sin enkla utrustning vunnit stor
spridning i flera länder.
Statens järnvägar beställde 1921 3 sådana
vagnar, som tillsammans kostade omkr. 279,000 kr.

På Stockholm -Roslagsbanans vagn från Kielvarvet (1924)
är tillämpad en del vunna erfarenheter. Dess utseende
framgår af fig. l.
Antalet sittplatser är 66.
Drivning med en bensinmotor Mercedes’ flygmotor av 160 hkr styrka
vid 1,100 rotationer per min.
tryckluftbroms af system Kunze-Knorr.
största hastighet 60 km. pr tim.
För driften användas bentyl och bensin i ungefär lika
blandning.
Denna motorvagnstyp tillverkas inom landet
vid Hässleholms mek. verkstad, som samarbetar med
Deutsche werke."

vassego hälsas från horndal med motorvagn i blick :-) :-D :-D :-)


Hela tråden: