KUJmf:s arbetsdag imorgon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Nordebring, Sunday, April 13, 2008, 16:03 (5829 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack. Ut ur Köping kan man inte komma från banans gamla station; KURJ korsade ju normalspåret i plan och utom detta finns det också andra fysiska hinder för att lägga smalspår åt åsbyhållet. Föreningens plan är att bygga en kort bana åt andra hållet, dvs. från stationshuset och lokstallet ned längs inre hamnen. Området är förstås klassisk KURJ-mark där det har rullat tåg på 1093 mm i mer än hundra år (och där den ena av våra personvagnar också har byggts). Dessutom utgör det en välbevarad miljö med bl.a. de gamla hamnmagasinen och KURJ:s trafikchefsbostad. I denna genuina omgivning är det vår tanke att i regel bara fordon med ett faktiskt förflutet på KURJ skall finnas - ett ursprungligt tåg på ursprunglig plats - och därför har vi inga ambitioner att bli ett museum för landets alla breda smalspår. Det vore väl också synd om ett 1067-museum inte bleve placerat i Sydsverige, den mest genuina och representativa omgivingen för [i]denna[/i] spårvidd? Fast om vi kan slå två flugor i en smäll gör vi förstås gärna det: Z4tu-projektet innebär också att lokomotorn i återombyggt skick kommer att kunna sägas representera lokomotordriften på det breda smalspåret i allmänhet, alltså också 1067-lokomotorerna, vilket vi nog tycker är en poäng.

Trevlig hemsida, trevligt allting!


Jag blir väldigt nyfiken på förutsättningarna för en museibana, d v s finns det framkomlig mark på gammal banvall i och ut ur Köping, hur långt kan man komma om bara "om" vore?

13 mm på var sida är inte farligt, nog vore Köping rätt ställe att släppa av gammalt 1067-skrot, med lite filning här och var kanske det kan gå in sig...
Mycket annat finns inte, så kunde inte Köping utvecklas mot ett "över metern-museum" om det löser sig med att rulla ut några längder??? Är det en tanke ni har övervägt över en päronsoda en lördagkväll?


Hela tråden: