Upplysningar om SJ lok litt F - jojo (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal @, söndag, april 13, 2008, 23:21 (4379 dagar sedan) @ Sune Nylén

Den "mekaniska konstruktionen" bestod i att för ett visst arrangemang av löpaxlar, kopplade axlar och cylindrar så hade man en standardtabell för max drivhjulsvarv per minut.
Med främre boggie och invändiga cyl. eller fyrcylindrig så var varvtalet 360 varv/min.
För utvändiga cyl. och boggie 320 varv/min.
Med 1880 mm i drivhjul ger detta 127 km/tim för de förstnämnda och med 1750 mm för den senare så blir det 105 km/tim.
Inte så väldigt vetenskapligt.

Och senare visade man att utbalanseringen spelar ju även en avgörande roll, mer "hammer blow" ger lugnare gång. På 60-talet körde Engelsmännen Evening Star, 10-kopplat godstågslok med expresståg i 140 km/h, det ger 480 varv/min!!! Två yttercylindrar och enkel bisselboggie, det hade de Tyska tabellerna gett max 230 varv/min för! Men några sådana tabeller hade aldrig Engelsmännen. det var upp till föraren hur länge han kunde hålla sig kvar på pallen och loket på spåret.

Dag


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum