Upplysningar om SJ lok litt F - jojo (Fordon: lok)

av Sune Nylén @, Monday, April 14, 2008, 07:36 (5855 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

J0!Jag vet men det får ses som ett inlägg till KM anmärkning på att det var för låg sth.Jag är för lite insatt (läs ;för ointreserad )för att fundera över dessa detaljer,men för många år sedan fanns det en artikel om BJ H3s i Tåg där det omtalades att gamla BJ förare sade, att när man kom upp i 100 var det som loket började arbeta mot sig själv. Man lade skulden på för smala ångavloppskanaler med några besvärliga krökar och lade skulden på Nordling, vill jag minnas ,som hade haft sin hand med vid konstruktionen.Man lär ha varit betänkt att ,när Nordling gick till pension 1934, ändra på detta ,men elektrifieringstankarna gjorde att man avstod.Men det var säkert fler inblandade.Vad jag vill ha sagt är att det kan ju vara mekaniska konstruktionsmissar som gör att det är svårt att få upp hastigheten.I H3 s fall lär det ha varit just ångavloppet från tredje cylindern, och det framhölls att det varit bättre om man hade konstruerat en tvåcylindrig maskin istället.Men vad vet jag!:-) Sune


Hela tråden: