Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) (Signaler/säkerhet)
1,182 km från Eslöv i riktning mot Tomelilla låg den bevakade övergången Saftstationen. När korsningen fotodokumenterades i oktober 1957 fanns det svängbommar, men den 27 juli 1959 kl 15.00 byttes dessa mot automatiska ljus- och ljudsignaler. Vi ser hur man satt upp den mobila V-signalen för att kolla siktförhållandena.
Banans krökning gör att vägvakten antagligen har någorlunda god utsikt mot banan från de ovanligt stora fönstren i kuren. Vridlyktan och bomsignalskärmen, som är direktförbundna med ena svängbommen, blir synliga från båda håll genom att de sitter tillräckligt långt bakom kuren. Belysningen i vridlyktan tycks vara elektrisk, och antagligen var det elljus även i grindlyktorna som riktade sig mot vägtrafiken.
Anders Olsson skrev i ett forum-inlägg att vägkorsningen på senare år benämndes Ellingevägen
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
Hela tråden:
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) -
Gunnar Ekeving,
2010-03-21, 23:05
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) -
Bengt Andréasson,
2010-03-22, 00:03
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) -
Anders Olsson,
2010-03-22, 08:22
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) - Björn Rundqvist, 2010-03-22, 09:20
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) -
Anders Olsson,
2010-03-22, 08:22
- Skånska vägskydd: Saftstationen (Eslöv) -
Bengt Andréasson,
2010-03-22, 00:03