3 Klass vagnar (Fordon: vagnar)

av negröj, Monday, April 14, 2008, 16:18 (5827 dagar sedan) @ negröj

Tack Thomas då kan jag anta att t.e.x C1,C3a,C3c och D1 med flera var målade med denna färg i leverans utförande (venetian red)/ Caput Mortum / Humbroll 186
Jörgen


Jag tvivlar på att Humbrol 186 är den rätta färgen. Venetianskt röd är inte heller rätt. SMJ säljer SJ rödbruna färg, SJ 92, men färgen skall vara något brunare än den.

Som Jan Frelin skrev; På SJ var de i allmänhet målade Caput Mortuum påstår jag, mer brunröda än den senare rödrbruna SJ 92.

/tell


Okey de två axliga och boggievagnarna har alltså samma färg schema . Humbroll 186 är den färg Perl rekomenderar till sina 3 klass boggie vagnar.Och den ser ut att stämma rätt bra med de modeller som finns på Järnvägsmuseet när den har fått en blank lack på sig. Läste att postvagnen i de första kontinetal tågen var målad i Venetiansk röd i någon Järnvägar.Vet ej hur stor skillnad det är på Venetiansk röd och Caput mortuum men Humbroll 186 blir ganska brun efter lack .
Jörgen

Ser att färgerna disskuterats tidigare i detta forum och det skiljer tydligen inte så mycket i nyans mellan ventsiansk röd och Caput mortuum de viktigaste att få veta var att boggie vagnarna och de två axliga hadde samma färgschema det här med färg är ju lite subjektivt tack för svaren
hälsar Jörgen


Hela tråden: