Godsvagnar i persontåg. tack för svaren. (Fordon: vagnar)

av Kurt Möller, Monday, April 14, 2008, 19:30 (5854 dagar sedan) @ rökman

Leta fel är vanligt på dessa forum, inte kan väl det vara något konstigt att ställa en fråga om allt är rätt?

Nej, för katten - Morrgan missförstod dej - fråga på bara!!

Historiskt sett kan nämnas, att massor av småbanor ursprungligen körde i första hand blandade tåg - resandeunderlaget var inte så stort, i v f inte måndag-fredag, för biljetterna var dyra. Sen infördes rabatter av olika slag bl a för "torgtåg" in till större byar eller städer, och persontrafiken överfördes till särskilda tåg i första hand. Dessa blev då lite lättare och kunde hålla något högre hastighet. Detta gällde i princip även SJs tåg - långsamma godståg (som oftast medförde även personvagn) var länge billigare att åka med!

Godsvagnarna var dessutom kortare än personvagnarna = kortare hjulbas; man räknade då med att dessa skuttade omkring mera i spåret och satte tillåten maxfart för godsvagnar lägre! Om det av ngn anledning var absolut nödvändigt att koppla in en sådan i ett persontåg fick hela tåget ta det lugnt, till stor förtret för alla...

Olika bromssystem (mycket länge enbart handbromsar i gt, godståg) gjorde oxå att gt fick hålla avsevärt lägre "sth", största tillåten hastighet, än pt, persontågen.

På rena bonnabanorna, med lättaste, enklaste spår, var dock detta inget större problem - många fick aldrig hålla högre sth än 40 km i timmen, över huvud taget!


Hela tråden: