Spårvagnar i Göteborg 1940-tal, nej, 30-tal! (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 10:18 (5854 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Då har vi nog löst dateringen .PÅ ena bilden ,den med Paddan visar klockan 14 25,på nästa 14,35 Pv n står kvar ,Den ljusa bilen på ruta 2 på parkeringen står där.Färgnyanserna skiljer lite men beror nog på vinkel till solen.När fotografen tagit den första bilden har han förpassat sig upp för att ta bilden för Söderberg & Haak. Brak - Söderberg och Haak sa en lekkamrat på 40 talet.PÅ tal om Posthuset. Överst hade Handelsfirman Elof Hansson kontor.Där fanns även Söderberg & Haak.Jag vill minnas att de hade ingång mot Centralen dock. I första uppgången på Stampgatan ,den längs kanalen,där spårvagnarna går , låg Drottningtorgets telefonstn. och i uppgången längst bort Tyska Generalkonsulatet. Jag var inne där en gång,måste ha varit 44 och tiggde frimärken.Jag fick ett helt kuvert fullt bl a med Schweitsiska olympiafrimärken.Morsan sade en gång " Att du vågade . Tänk om dom behållt Dig! Men det var nog ingen fara,vad jag minns blev jag vänligt bemött.Jag minns att det hängde ett stort porträtt av Ledaren på väggen. På den tiden hade jag stenkoll på alla konsulat och rederier och gick regelbundet ett par gånger i veckan efter skolan och plockade frimärken i soptunnorna.Jag hade stenkoll på de dagar man slängde ut kuvert. Ja det var lite ovidkommande historia kanske men hänger ihop med Posthusets historia:-) Sune


Hela tråden: