Godsvagnar i resandetåg (§43.11) (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, April 15, 2008, 11:36 (5826 dagar sedan) @ 010.1

så är svaret givet

Ett så formulerat svar tycker jag inte man ska skriva och på det sättet framhäva sin egen förträfflighet. Dessutom kan man väl tala om vem man är och inte hålla på med dessa barnsliga pseudonymer eller vad de nu kallas i dessa sammanhang!
Det är väl bättre att i så fall citera föreskriften här, då det ju inte är alla järnvägshistoriskt intresserade förunnat att ha tillgång till SJF 010, som väl rubricerad paragraf ingår i.
Jag tycker det är bättre att som ett led i spridandet av kunskap istället hänvisa till den hittills på BV-spår generellt gällande BVF 900.3 (ska gå att hitta bland BVs styrande dokument), där motsvarande paragraf 43 och moment 11 lyder:

"11. Godsvagn i resandetåg
Om godsvagn eller tjänstevagn medförs i resandetåg, skall den placeras efter vagnar med resande.
Bestämmelsen gäller inte om vagnen har sth 130 km/h eller högre, och inte heller vid sådan militär förbandstransport som avses i mom 16 avd A."

Sedan är det förstås en fundering från min sida när och varför denna bestämmelse tillkom. På den tid som livsmedel fraktades i elanslutna kyl/frysvagnar på järnväg var dessa ju i så fall tvungna att gå närmast lok eller åtminstone elanslutna personvagnar i de fall de medfördes i resandetåg, vilket tydligen inte var helt ovanligt. Jag tror t o m att en del frysvagnar hade "SS-märkning", dvs hade sth 120 km/h, om sedan detta utnyttjades är ju en helt annan sak.
En annan anledning att ha godsvagn(ar) närmast lok är ju att de kan behövas som skyddsvagnar vid användning av träpersonvagnar. Det kan också handla om att dessa vagnar behövs för extra bränsle eller vatten till loket, jfr t ex SJKs dåvarande "vattenfinka", litt QF tror jag det var, hopplockad av tre olika godsvagnar och i trafik gående direkt efter Sb 1306 som då kunde vara ansluten med en vattenledning för utökad räckvidd, som ju mestadels begränsas av vattenförrådets storlek.
Denna BVF har förstås tillkommit när trävagnar normalt inte längre används och således behovet av skyddsvagnar inte längre finns, men för t ex oss föreningar som kör med trävagnar i våra veterantåg finns det ju alltid möjligheten att skapa tilläggsföreskrifter till de generella BV-föreskrifterna som då kan godkännas av vederbörande myndighet, vad denna då för tillfället råkar kallas, vilket gör att det inte alls behöver handla om regelbrott när man ser en märklig tågsammansättning.

/CEO (SÅS-byråkrat)


Hela tråden: