Spårvagnar i Göteborg 1940-tal, nej, 30-tal! (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson @, Tuesday, April 15, 2008, 15:36 (5827 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nja ! Det är möjligt. Vad som talar mot de första åren är att jag tycker det är många bilar av inte direkt uråldrig modell. Klädseln på personerna påminner mer om slutet av 30 talet. VGJ byggnad ser ut att ha blivit lite vindbiten i teglet (gult)Inga gengasaggregat syns dock - alltså före kriget.Pråmtrafiken på Mölndalsån är igång vid slussen.Kanske sista fredssommaren ,men man kan bara spekulera.Beträffande dubbeltrådarna kan det vara så att vid Drottningtorget startade många vagnar .Där det var hög strömförbrukning var kontakttråden dubblerad .Så var det t, ex i Stigbergsliden och andra ställen där strömförbrukningen var hög.Om jag inte tar fel levererades strömmen från elverket vid Rosenlund och distribuerades i kablar ut till div matarpunkter.Någon i Ringlinjen kan ju räta mig om jag har fel:-) Sune


På länkade vykort som är poststämplat 1934 (och därmed inte gärna kan vara från andra halvan av 30-talet) så är i alla fall träden i nästan exakt samma storlek som på fotot i denna tråd. Om man jämför med bilden från 1948 så har jag svårt att se hur den här bilden skulle kunna vara från 1939 eller rentav ännu senare som antyddes...

http://maggie.nocrew.org/Images/Postcard/posthus.jpg


Hela tråden: