Spårvagnar i Göteborg 1940-tal, nej, 30-tal! (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén @, Tuesday, April 15, 2008, 20:51 (5847 dagar sedan) @ Jan Frelin

Hej Nej det kan du ha rätt i.Men bilar från början 30 talet fanns ju också kvar efter kriget,då alla gamla T fordar och A och vad de nu hette ofta pallades upp i någon lada där de fick stå tills efter kriget.Angående bilar under kriget förresten så måste man också ha i minnet att det var inte bara att skaffa ett gengasaggregat.Däcken var en lika besvärlig sak. Jag minns hur man på 10 nyheterna från TT på kvällen sade att från och med kl 2400 rådde det beslag på t.ex vis däck.Det betydde att det var förverkat till kronan och ingen fick köpa eller sälja dessa varor utan säskilt tillstånd från någon statlig kommission.Allt skulle i första hand stå till krigsmaktens förfogande.Bilfabrikerna kom inte heller varje år med en ny modell och bilar var också sällsynta på vägarna.Det var mycket häst och vagn som gällde. Se gärna gamla svenka filmer från 30 och fyrtiotalen .Att det står ett antal bilar framför centralposthuset är kanske inte så konstigt .När jag i slutet av fyrtiotalet arbetade som kontorsbud stod jag jämt i kö ,halvtimmesvis ibland , med 10 12 personer framför mig vid kassorna i det här huset.:-) Sune


Hela tråden: