Iranmotorvagnar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Torbjörn Forsman, Sunday, April 18, 2010, 17:10 (5123 dagar sedan) @ tiosextiosju

Turbodieslar klarar sig mycket bättre på höga höjder än dieselmotorer utan överladdning. En intressant text (ur "Sagan om gasturbinen" av Ingvar Jung, publicerad i Tekniska Museets årsbok Daedalus 1982) :

Ett betydelsefullt steg i utvecklingen gjordes av den tyska dieseltillverkaren Maybach i samarbete med Brown Boveri. Det gällde dieselmotorerna för luftskeppet "Graf Zeppelin" som utprovades 1932/33. Här gällde det för zeppelinverken att få fram en lätt, bränslesnål dieselmotor för att möjliggöra en ekonomisk passagerartrafik över Atlanten. Den normala dieselmotorn var alltför tung och tappade dessutom effekt så fort den kom upp på höjd. Redan på 2500 meters höjd förlorade man 25 % av effekten. Büchiuppladdade snabbgående Maybachmotorn var här idealisk. Då lufttrycket minskade ökade avgasturbinens effekt och dessutom minskade de låga lufttemperaturerna kompressionsarbetet.


Hela tråden: