Ronneby-Nora 1920 (Tidtabeller)

av Mattias Jansson @, Wednesday, January 09, 2008, 21:49 (5946 dagar sedan) @ Masse Ö

Det närmaste jag kommer är 1914 då man hade en endagsresemöjlighet:

Ronneby 5.47
Växjö 9.55
Växjö 10.05
Alvesta 10.34
Alvesta 10.57
Mjölby 14.05
Mjölby 15.10
Ervalla 18.47
Ervalla 19.20
Nora 20.12

Det ger blandat tåg 37 Ronneby - Växjö 92 km (BTJ och VTJ), snälltåg 4 till Alvesta 18 km (WAJ; SJ trafikerade dock), snälltåg 18 Alvesta - Mjölby 175 km (SJ), persontåg 176 Mjölby - Ervalla 137 km (SJ) och blandat tåg 7 Ervalla - Nora 18 km (NBsJ) dvs sammanlagt 440 km med fem olika delsträckor på lika många olika bolags banor.
Priset med snälltågstillägg 1914 (1 krona i 3kl) synes ha blivit 12:80 vilket med med hjälp av SCBs eminenta service befunnits motsvara ungefär 553 kronor av idag.
Skillnaden mot 1920 torde vad gäller restid inte ha varit jättestor, den enda större förändring som jag kan tänka mig är att F-lok hade tagit över på SSB vilket lär ha snabbat upp snälltåget där en aning, men det är ändå ingen jätteradikal förändring. Däremot genomled landet ungefär 270% penningvärdesförsämring åren 1914-20 så respriset är nog tveksamt om man enkelt kan extrapolera ur 1914 års uppgifter...


Hela tråden: