Vagntillverkarskyltar (bilder) (Fordon: vagnar)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, April 17, 2008, 21:24 (5824 dagar sedan)

Fastän det inte är särskilt många som har något att säga om järnvägshobbyns frimärkssamlande (?) noterar jag ändå att mitt bildgalleri med loktillverkarskyltar alltid ligger bland 5-i-topp på hemsidan med i snitt ca 100 unika besökare i månaden (fler än trevliga smalspårsbanor eller spännande stålverk - tråkigt :-) ). Så för att ge den samlade läsekretsen mer distraktion på arbetsplatsen (antalet besök är som högst under kontorstid) har jag snickrat ihop ett litet bildgalleri med vagntillverkarskyltar. Även här är urvalet helt enkelt svart-vitt-renoverade järnskyltar och jämnt delbart med 5. Ingen som helst hänsyn tilll annat än estetik och likformighet.

www.nth.se/foto/vagntillv/

Jag kan också passa på att ställa frågor:
Denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s030.JPG[/img] från Göteborgs mek Vst - hur gammal är den? 1800-tals-skylt, misstänker jag? Jag köpte den utan att egentligen veta vad det var (20 kronor :-P) men sedan såg jag att någon mycket ålderdomlig vagn på järnvägsmuseet också hade en sådan (lika liten), skylten är rätt liten och aningens välvd (tvärs). Den på jvm hade dock bara två skruvhål. I och för sig kan den kanske också ha suttit på något annat, det är väl långt ifrån osannolikt att verkstaden använde samma skylttyp även på andra produkter - firman gjorde det mesta i mekanisk väg. Det är ju föregångaren till bland annat Götaverken.

En annan fråga:
Denna Kockums [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s027.JPG[/img] användes den parallellt med denna [img]http://www.nth.se/foto/vagntillv/thumbs/080416_s022.JPG[/img] skyltvariant? Vilken användes var? Eller var övergången 1942? För jag har en mindre Kockums med gripen från just 1942.

Tredje fråga:
Nån som har bra målningstips? På ca hälften av dessa skyltar har jag rollat den vita färgen, tidsåtgången (två svarta och två vita strykningar) blir totalt drygt 5 min/skylt (om man gör 20 st åt gången) men det funkar inte med vinghjul och annat tredimensionellt bjäfs. Måla för hand blev inget vidare och tar tid och är tråkigt. Bättre förslag? Hur gjorde man förr? Målade för hand eller hade de en mekaniserad metod? Hur gör skylttillverkare idag?


Hela tråden: