Lokaltågslok litt Pab (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, January 10, 2008, 10:18 (5922 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Antagligen var det litt Pa och Pb som användes i SJ lokaltåg även i stockholmstrakten.
Mellan Malmö och Lund användes de loken i lokaltrafiken och de bör ha passat utmärkt även i Stockholm.
När SNJ lok 1 - 3,som tillkom på inrådan av Victor Klemming, var nya hyrde SJ ett eller flera av loken för användning i lokaltrafik i stockholmsområdet.
Klemming kände då antagligen väl till österrikiska loket typ 30(senare typ 90)först tillverkat 1895 med axelföljd 1C1 och kompoundmaskineri. Det loket bildade skola för de 1C1 tanklok med löpaxlarna utförda som radialaxlar som senare byggdes i Tyskland och Sverige.
Användningen från 1903 av Ke i lokaltågen var nog bara en övergångslösning i väntan på de lok litt S som så småningom kom 1908. Året innan,1907, fick SWB sina första 1C1-lok från Falun.
Innan hagalundstunneln byggdes hade lok med liten panna det mödosamt att ta sig över berget vilket provkörningen av det tillfälligt oljefyrade Y 299 visade.


Hela tråden: