Gasförsignal (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, April 21, 2008, 20:11 (5847 dagar sedan) @ Lennakatten

Osäker när den sista med gasljus försvann från BJ, men in på 80-talet fanns det kvar sådana signaler i bruk, men där man hade monterat in en glödlampa istället för gaslågan. Färgväxlaren fanns kvar, fortfarande styrd med acetylengas.

Jag kan inte direkt komma på vid vilken station eller lastplats mellan Hällefors och Loka som Johan sett gasförsignalen, men flera andra platser på f d BJ hade länge kvar denna signaltyp. Skall se om jag kan hitta någon bild. Dessa försignaler installerades i stort antal under 1920-1930-talen. De ansågs säkrare än signaler med elektriska glödlampor, som ibland hade väldigt kort livslängd. Ett problem var dock att lågan blåstes ut, i synnerhet på Malmbanan. AGA förbättrade konstruktionen, vilket minskade problemen med släckta gassignaler. Under de kalla vintrarna på 1940-talet kom gasförsignalerna dock i onåd eftersom färgväxlarna ibland frös fast (samt att det fortfarande förekom att lågan slocknade). En olycka på Haparandabanan skall ha orsakats just av att färgväxlaren fastnat på "vänta kör".

Som katten nämner, monterade man på slutet in elljus i en del gasförsignaler, men för att minimera ändringarna i övrigt behölls gasen för färgväxlingsfunktionen. Det var en signalmästare i Boråstrakten som först föreslog denna konstruktion, som avsevärt minskade den tunga hanteringen av gascylindrar.


Hela tråden: