HSS-kontrollrar (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Thursday, June 10, 2010, 13:46 (5063 dagar sedan) @ Överkörmästaren

HRRJ 2 har originalkontrollern kvar, och den är "rättvänd" med fartuppkoppling medurs från nolläget och elbroms (!) moturs. Däremot är lokets förarplats av någon anledning "bakom" kontrollern i stället för framför, det vore kul att veta varför!

Men hur var det på HSS-tiden? HRRJ 2 var ju relativt i orignalskick ända till 1967 medan 1'an byggdes om mer. Men kan man ha haft olika riktning på loken och spårvagnarna? Kanske HRRJ 2 (som var mest reserv) fick en enklare ombyggnation är 1'an. Men det känns fel att blanda system, om det inte var så att lok- och spårvagnsförarna aldrig bytte plats. Det fanns ju verkvagnar också, till stor del byggda på HRRJ-materiel.
Sedan måste det varit litet problematiskt ett tag efter att HSS tog över HRRJ och deras förare började köra HSS spårvagnar. Viss risk för felmanöver. Antar att HSS förare aldrig fick köra HRRJ-fordon innan de byggts om.


Hela tråden: