Cykeltur längs Delary-Strömsnäsbruk Järnväg (Historiskt material)

av Nohab, Tuesday, July 20, 2010, 15:43 (5032 dagar sedan)

Jag och en kompis var igår ute på en längre cykeltur. Ett delmål var att cykla längs hela den gamla järnvägssträckan Delary-Strömsnäsbruk. Det fanns en del intressant att se, men tyvärr hade jag ingen kamera med mig.

Vi började med att söka efter sträckningen inne på det gamla bruksområdet. Gick att se en antydan, men det blev ganska snabbt för mycket vegitation för att kunna följa den. Vi cyklade ut och runt på andra sidan ån. Till min förvåning fanns bron inklusive rälsen kvar över ån. Några meter efter bron syntes några slipers i jorden. Det gick att följa sträckningen ca 100 meter, men sedan blev vegitationen för tät. Se sträckan.

Vi cyklade tillbaks och runt på Gamla Hallarydsvägen. Därifrån var det inga problem att följa sträckningen. Ca 4 km från Delary så såg vi inte ens var sträckningen gick. Fick följa den vanlig vägen ca 1 km här.

På vad jag är ganska säker en gång var ett sidospår fann jag en gammal ångpanna. Kartposition. Den stod upppallad på stenblock vid sidan av vägen. Något dold i vegitationen. Längd ca 2-2,5 meter. Kanske från ett gammalt ånglok på banan?

Förutom på ovan nämnda sträckor gick det att ta sig fram med cykel på hela sträckan, även om det var ganska tufft på några ställen. Det finns säkert en hel del andra intressanta rester att se som jag missade pga "hastigheten" och vegitationen.


Hela tråden: