Sv/v 70-tal: Vagnhallen i Dj.Ösby (Järnväg allmänt)

av Olov Kalderén @, Friday, January 11, 2008, 21:57 (5940 dagar sedan) @ Olle E

Hallen revs runt 1974, har jag för mig (?). Då hade banavdelningen hållit till där i några år. SRJmf hade flyttat därifrån 1970-71, först till Finsta och sedan från våren/ sommaren 1971 till Rimbo och Faringe. Ja, det förstnämnda kanske t o m innan dess? Och "full" utflyttning från Storstockholm (= Stockholm Ö) var det väl inte förrän 1974, då revisionen av Gp-loket blev klar?

/ L G


Jag undrar om inte själva hallen låg kvar i stort sett tills dess tomten bebyggdes omkring 1990. Där låg i alla fall div. rätt slummig träbebyggelse från järnvägens tid fram till dess. Spåren var dock borta sedan länge redan när jag flyttade till Ösby -81.

Jodå, hallen stod kvar i många år efter det att spåren revs, bland annat använd som bryggerilager - det stod berg av tombackar på området vid mitten/slutet av 1970-talet.
Jag sökte på Djursholm Ösby på Hitta.se och studerade deras flygbild över området. Där kan skärningen tydligt ses vika av "uppåt" i bangårdens "södra" ände. Vagnhallen låg där det stora husen med rött tak ligger idag.
Vagnhallen i Ösby var för övrigt inte den första på området - ursprungligen stod där en större hall som, om jag minns rätt, härstammade från 1897 års Stockholmsutställning - den flyttades alltså till Ösby efter utställningens slut. Denna hall revs sedemera, i alla fall till största delen, men det är möjligt att senare års hall var kvarvarande delar av den ursprungliga.
/Olov


Hela tråden: