Degerfors gamla station - tyska lok... (Fotografier/bildfrågor)
Sotsk.luckan är av dåtida tysk normalmodell - fanns alltså urspr. på både C, D och K från Borsig. Jag vet dock inte om dom första svenskbyggda kopiorna av dessa hade samma luckor... T ex dom i Borsig-serien fyra "insprängda", D-loken från N&H redan 1876. Ville man kanske prova ngt annat?
Konstruktionen verkar knepig, hursomhelst.
- Antingen gör man en tunn plåtlucka som lätt formar sej efter sargen och i stället lätt slår sej vid glödbrand innanför
- eller en tjock lucka, som står emot glöd länge men är väldigt jobbig att få absolut tät.
Båda borde vara något av stallsmedens mardröm. I fall 1) måste luckan ner o riktas ideligen, i fall 2) står lokeländet still i tre dagar medan sme´n slåss m luckan...
Fast det berodde ju mycket på oxå, hur stybbiga kolen var.