Häng av adrenalin och intellektualism i garderoben för ytterkläder (Forumet)

av Richard Loe, Thursday, September 23, 2010, 20:58 (4957 dagar sedan) @ Järnvägsvän men ej bakåtsträvare

Jag uppfattade ärekränkning i ett par av svaren som
egentligen borde prövas men jag tar in mattan å går.
Karl-Axel


Innan Du går kan Du väl reflektera över hur Ditt ordval kan uppfattas kränkande av både de som utpekas ( "Thailands småflickor, Floridas lila damer" ) och andra som läser. Utöver den generalisering som vilar i de uttryck Du använder utmålar parabeln enligt min uppfattning hela grupper av människor som mindre värda än utsikten från ett tågfönster. Mitt förslag på en mindre kränkande men aningen mer poetisk (vilket efterfrågades i en kommentar) parabel lyder: 'Vad har Spaniens solkust, svensk sommar eller ens det vackraste smalspåret att ställa upp mot detta?'

Med bästa hälsningar, A J, Helsingfors.

Bäste AJ, du borde kanske reflektera lite över den den syn som så många utanför vår hobby har av oss och vår verksamhet. Vi har, tyvärr, rykte om oss att vara ett gäng manliga nördar ([i]"anoracks"[/i] som man säger på engelska) med en udda hobby och ibland även andra avvikande intressen och livsstiler, ett rykte som inte är helt utan sanning. Då har Oldsmobile en rätt stor poäng när han något ironiskt lyfter fördelen av att fotografera tåg snarare än att jaga tjejer i andra länder.


Hela tråden: