Frågor om radiostyrning (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Sunday, January 13, 2008, 23:20 (5947 dagar sedan) @ Kenneth

Däremot den utrustning som användes på Ub-loken på 70-talet torde ha varit betydligt primitivare. Jag vill minas att manöverlådan var en tämligen tung tingest med ett fåtal knappar, typ koppla upp, håll konstant, koppla ned, broms. Troligen ett analogt bärfrekvenssystem med några olika kanaler. Möjligen delvis rörbestyckat. Jag minns inte om man normalt använde mer än ett radiostyrt lok i taget (det var loket för växlingsryggen som var radiostyrt) men trolgen fanns det olika kanaler, jag har ett minne av någon typ av färgkodning. Manöverlådan kan ha varit kristallstyrd med en frekvens medan lokets mottagare kan ha haft kanalväljare. Kanske någon minns mer detaljer om denna tidiga radiostyrning bättre? Den kan ha haft viss likhet med 60-talets radiostyrningsutrustning för modellflyg, men betydligt robustare.
Vid strömavbrott eller om lådan slutade sända tog loket nödbroms efter några sekunder. Kontaktledningen på rygg-spåret slutade en bit innan spåret, från början hade den gått hela vägen vilket gav ett tragiskt resultat när man vid något tillfälle hade räknat fel på antalet vagnar. Spåret Jönköping Nässjö går parallellt men några höjdmeter nedanför ryggspåret, lyckligtvis kom det visst inget tåg där då. Denna incident skall ha hänt någon gång under början av 70-talet.


Hela tråden: