Två frågor om LEJ i Billesholm...och Skromberga (Signaler/säkerhet)

av Claes J, Thursday, November 04, 2010, 00:32 (4916 dagar sedan) @ Lasse M

OK, då missförstod jag dig. Så vitt jag kan se på flygbild, och med exempel från Klippan där banan mot Ljungbyhed (-Eslöv) går parallellt med banan mot Hässleholm en bra bit, så tippar jag på att LEJ gick vid sidan om MBJ tills banorna skildes åt. Det där med växlar på linjen var aldrig vanligt (om ens förekommande) i Skåne.* Sedan var de ju separata banor också, så var och en ville väl ha sitt spår.

Tack för förtydligandet om var industrispåren gick i Ekeby/Skromberga. Jag had gissat rätt på början, men sedan har man ju byggt alla dessa gator...

* Den enda jag kan tänka på är växeln ute vid motorvägen vid Landskrona när man begick helgerånet att lägga om linjen från Billeberga så att den anknöt till linjen från Dösjebro och de tillsammans gick under motorvägen. Så behövde man bara bygga en bro över ett spår och ännu viktigare, man kunde dra Österleden rakt ut till motorvägen på den fd banvallen. Så fick bilarna raka spåret in till Landskrona och tåget fick sakta ner till 40 i den skarpa kurvan vid växeln. En styggelse, helt klart. Men det kom långt efter att LEJ var nerlagd.


Hela tråden: