Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Monday, January 14, 2008, 12:02 (5918 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Bra klargörande.
Har lyckats se några ljusskygga individer (tex fd BJs medlem) som sprider skit och antydningar - det meddelandet är borttaget.
Vore kanske på sin plats att andra ventilerar och uttrycker åsikter i frågan och på Morrgans idéer.
Så länge det inte går till personangrepp får det gärna för min del vara anonymt men roligare är om man vågar stå för det under namn.

Det vore trevligt om debattnivån kunde höjas och Morrgans inlägg är en väldigt bra grund att diskutera utifrån.

ES


Gärna för mig! :-)

Det jag tror är grunden till att Morrgan nu tvingas gå ut och försvara sig på detta sätt är det faktum att stämman kan komma fram till att mötet inte är behörigen sammankallat, samt att Morrgan kopplats ihop med den något envetne "kassören" Engströms, i mitt tycke, tvivelaktiga agerande!

Nästa sak är att det torde stå klart för alla att kallelsen till denna extrastämma inte gått den stadgeenliga vägen, via styrelsen som därefter ska kalla till extra stämma, utan att det skett utan styrelsens vetskap. När sådana saker händer drar rykten och spekulationer igång på nolltid. Det hade varit mycket enklare och mer förtroendeingivande om det hela hade gått rätt väg.

"Kassören" Engströms hemsida är dessutom inte särskilt förtroendeingivande då det förekommer rena personagrepp. Hans agerande inger inte förtroende när han vill sätta föreningen i konkurs. En konkursansökan på en förening som inte har några skulder eller fordringsägare är dömt att misslyckas. Sen drar spekulationerna iväg (påeldad av Engströms hemsida) att Morrgan m.fl och kassören agerar tillsammans, vilket fått åtminstone mig att höja på ögonbrynen rejält och jag hoppas innerligt att det inte är så, för då riskerar ju Morrgan att hamna i samma fack, om han nu inte redan gjort det, tack vare alla spekulationer, "fakta" och rykten som finns på olika hemsidor. (inte ett personangrepp här, bara ett konstaterande av ett trist faktum).

Samarbetet mellan normalspårsföeningarna i Stockholm är gott, även om ingenting ligger under gemensam hatt. Flera medlemmar i respektive förening är aktiv i en eller två och och i några fall alla tre föreningarna. Man hjälper varandra med vagnlån, transportkörningar, lån av verkstadsresurser, personal med viss kompetens osv. SÅS har reviderat lager hos NJM och NJM personal har fått viss formell säkerhetsutbildning i samarbete med SKÅJ. Av olika anledningar tror jag dock det blir svårt att lägga alla tre föreningarna under samma hatt, då verksamhetens art och omfattning skiljer sig åt ganska rejält mellan föreningarna. Kanske föreligger samma bekymmer i Skåne. FVJ är ju inte den enda föreningen som saknar trafiktillstånd i Skåne, mfÖSJ har väl inget eget heller?

Det som är så oerhört viktigt nu, är att de som "kallat" till extrastämma utan att gå stadgeenlig väg, verkligen inser sitt ansvar och också har en plan för fortsatt agerande. Risken är också att stämman kommer fram till att den inte är behörigen utlyst, å då faller alltihopa likt ett korthus och då har man inte unnit mycket. Inser man inte detta ansvar eller har en plan för fortsatt agerande, då har man inte åstadkommit nånting, utan bara en massa gnäll, irritation och, troligen, katastrof för FVJ som förening, vilket upprör åtminstone mig.

Vagnar kommer inte bärgas upp ur vattenpölar och lokhus flyttas inte för att man genomför en "föreningsstämma" , vars mandat vilar på tveksamma grunder. Vore det inte bättre om man istället körde stämman som ett medlemsmöte där man pratade igenom gemensamma problem och mål för föreningen, istället för att med all kraft sänka styrelsen...?

//Fredrik Lundström


Hela tråden: