KlRJ 1 (Järnväg allmänt)

av nicke, Wednesday, May 14, 2008, 12:36 (5825 dagar sedan) @ ballast

Snille och smak skiftar med åren och styrelser. Numera så är GHJ på det hela mer ortodoxa (bokstavstrogna) än förrut:-D . Avvägningen står tyvärr alltid mellan små resurser och mest för pengarna. Som ortodox fundamentalist så kryper det i hela kroppen att se nuvarande ångdom. Jag tror inte det är så fruktansvärt mycket tid som behöver läggas på återställande av den. Det finns kanske t om plåtslagar-ynglingar på någon hantverksskola att fråga. Det svåra däremot är ju som Ante skriver att bestämma sig för en tidpunkt som man vill "backa" till. Vill vi ha leverans-skick anno 1900 eller 1945, då både lok och bana gick på sista rälsen?

Båda är musealt rätt. Hur passar loket in i verksamheten och de tågsätt som finns? Det är sådant som är viktigast. Loket ska tuffa i en historisk miljö där det hör hemma och känns naturligt.

Loket har inte gått för egen maskin på 60 år så det handlar trots allt om en grundlig renovering. När så mycket tid och kraft läggs ned så bör vi värna om det särpräglade utseende Kristinehamnsloket hade under EJ-tiden. Nu känns loket som en hybrid med potential.


Hela tråden: