KlRJ 1 och vagnar (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, May 15, 2008, 22:24 (5797 dagar sedan) @ Granis

Nja. Vagnarna som användes i Växjö är väl snarare dom som kom till Nässjö? MÅJ C 11 som nu finns på ULJ och de två särkupévagnar som nu finns hos SkLJ. Till Målilla kom ju förutom KlRJ 1/ K4p 3067 vagnen VB C 30 (och senare nån godsvagn) som numera finns hos TJF. Dock verkar det som att fordonsuppställningarna såväl i Nässjö som i Målilla skedde (i stort?) samtidigt varför det kanske var så att även VB-vagnen dessförinnan var med i den tillfälliga uppställningen i Växjö? F ö var just 1963* ett "märkesår" för uppställning av smalspåriga tågsätt som sedan kom museibanor till godo: Jag tänker då på SlRJ 3 "Dalhem" med sitt uppställda tåg i Romakloster som sedan nio år senare hamnade i Hesselby hos GHJ. Och det finns kanske fler exempel?

/ L G

*= Då i varje fall VB-vagnen kom till Målilla; övriga vagnar verkar ha hamnat i Nässjö tidigare än så vilket borde kunna ge en indiktation på när "jubiléet" var i Växjö. Jag vill minnas att det var runt 1958, d v s runt den tidpunkt då smalspårståget -med ångloket "Vilhelm Petri" i spetsen- ska ha ställts upp i Nässjö.

Hm. Hur det var med datum för överföring av fordon till Järnvägsmuseum (ganska enkelt att få fram) respektive fysisk överföring är väl lite grumligt. Antar att fordonen först snyggades till på närmaste verkstad. Det finns en bild från SJK-tåget med Gp 3043 i Västervik den 10 maj 1964 där en tvåaxlig personvagn skymtar på bangården. Bör ha varit Bp 439, som tidigare (1959) lär ha använts som manskapsvagn vid rivningen av linjen Vimmerby - Spångenäs och sedan ha ställts upp i Spångenäs grusgrop där den blev vandaliserad. Vagnen som TJF ställde dit 1983 var f.d. SJ Tjv 615720 f.d. Bgv 452 f.d. NNmp 323665 f.d. NÖJ NL1 825 m.m. som numera finns i Verkebäck. Den återkom till TJF i samband med att K4p 3067 flyttades till GHJ.

K4p med personvagnar i Växjö finns för övrigt på ett av Stig Nyberg erbjudet foto. Jag vet inte heller exakt när evenemanget var och vilket syfte det hade.
Tror inte att man kan skymta Bp 268, men den var kanske utanför bild (kände inte tidigare till att den var med).
De övriga vagnarna var f.d. Cp 406 (NVHJ C 47 f.d. WÅB C 38) och f.d. CFp 413 (NVHJ CF/C4 51 f.d. HWJ C 55) som numera finns hos SkLJ.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: