Skånska vägskydd: Trollenäs västra och östra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, November 26, 2010, 22:30 (4893 dagar sedan)

Trollenäs station låg mellan Marieholm och Eslöv. Enligt SJK-boken Järnvägsdata blev den håll- och lastplats 1963 och helt nedlagd 1967.

I november 1957 togs dessa två bilder på vägkorsningen Trollenäs västra:

[image]

Det pågår någon typ av arbete, och en rund skylt med texten "Ej möte" har satts upp. Blåställ är ännu normal klädsel för den som arbetar på väg eller spår. En av arbetarna har ställt sin motorcykel en bra bit ut i naturen.

Framför den kraftigt lutande mobila boden på nedre bilden syns en kvast som markerar att snöplogar och spårrensare skall höjas för att inte köra sönder plankorna vid vägkorsningen. Bakom den lutande boden står en manskapsvagn med kaminrör.

V-signalen är antagligen av den flyttbara typen som användes för att prova ut lämplig signalplacering. Signaleringen mot banan sker fortfarande med den fristående vridlyktan, kombinerad med bomsignalskärm, som syns intill en av avstängningsbockarna.

[image]

Bilder från Trollenäs Västra tagna i oktober 1957:

[image]

Den fristående vridlyktan står till höger på bilden ovan

[image]

Båda vägskyddsanläggningarna manövrerades av tågklareraren, dock tjänstgjorde vägvakt när platsen var obevakad. Jag ser t ex i grafiska tidtabellen 1959-1960 (159) att Trollenäs var bevakad från ca kl 7 på morgonen fram till strax efter kl 13. Sedan var platsen åter bevakad en stund kring kl 16, detta för att genomföra dagens enda tågmöte. Dessa bevakningstider gällde veckans alla dagar, förutom att dagens första tåg anlände knappt en halv timme senare på sön- och helgdagar.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: