Nya BVF gäller nu för SJVM verksamhet (Signaler/säkerhet)

av Micke Carlsson, Saturday, May 17, 2008, 11:57 (5817 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Man bör nog notera att SJVM skriver sina föreskrifter.
Gläds istället åt den öppenhet som visas,t ex att man erbjuder sig att lyssna på synpunkter om olika tillämpningar och att kanske ändra och anpassa om så är befogat. SJVM eller BV har inget uppdrag att hålla omvärlden med föreskrifter. Men man försöker göra något bussigt, d v s tala om att man är beredd att anpassa sitt eget material så att det passar flera, med åtanke och hänsyn taget till att BV-dokument är så pass tillgängliga att planka och använda som de nu är. Men att man uppträder som ägare och vill ha 100% inflytande över vad som skrivs är inte märkligt. Jag skulle bli vansinnig om jag skrev något åt mig själv eller min förening och sedan skulle halva världen stå och kika över axeln och sätta tumavtryck överallt. Föreställ er resultatet och hur pass bra det skulle passa min egen verksamhet sedan...

Ni missförstår kanske HP:s inbjudan. Själv skulle jag aldrig bjudit in till något sådant. Jag skulle gett ut dokumentation anpassad till min verksamhet och punkt och slut!!! Och det skulle "ni" också gjort, om ni tänker efter lite.

Och om ni oroas av att innehållet på något sätt inte passar er egen verksamhet så låt då för all del SJVM göra "sin sak" ifred. Ju mer ni är med och påverkar, desto mer får dokumenten prägel av branschgemensamma. De "prejudikat" ni kanske oroar er för förstärks enbart genom att ni häver ur er synpunkter och kräver att få påverka ett annat järnvägsföretgs dokumentation.

(text ovan skrivet ang. tråden i allmänhet, inte direkt kopplat till det meddelande från annan skribent varpå detta meddelande följer.)


Hela tråden: