Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Fredriksson @, Tuesday, January 15, 2008, 02:10 (5944 dagar sedan) @ morrgan

Jag anser att de signaler som Morrgan sänder ut till oss alla inom museitågsverksamheterna, oavsett var i landet, är det klaraste och tydligaste som kan ges till de som är engagerade eller tänker bli engagerade aktivt i någon museiförening.

Jag själv har varit med aktivt i denna verksamhet i några föreningar sedan 1960 och jag vet vad jag pratar om. Styrelsen skall leda föreningens arbeten och stimulera medlemmarna att vara aktiva genom att få dem att tycka att det är kul att lägga ner ett mycket stort antal frivilliga arbetstimmar under helger, fridagar och semestrar samt kvällstid. Detta kräver en speciell sorts ledarmänniskor på dessa styrelseposter som kan stimulera medlemmarna att vara aktiva i ordets rätta bemärkelse.

Att ha ansvar för ett större antal fordon, lok såväl som vagnar av olika typer, samt bana, kräver mycket ideellt arbete från medlemmarna. Därför gäller det att inte ha ett för stort arbetsområde. En förening kan inte ha större ansvarsområde och verksamhet än vad man har resurser till. Att förvalta materiel, som bana och ett stort antal fordon, och att dessutom genomföra trafik, kräver mycket arbete trafiktid samt kontinuerligt underhåll året om, och till detta skall resurser finnas! Kom ihåg att vi alla bara blir äldre med åren och det gäller att även kunna föryngra de aktiva medlemmarnas antal, som kan ta vid efter oss då vi ej orkar längre.

Man måste skapa en egen strategi för vad man är bäst på med de resurser man har. Man får ej vaggas in i tron på att man får mera resurser längre fram för att klara skiva! Det håller ej, då förfaller allt, och som vi alla vet så tar Moder naturs krafter mycket snabbt tillbaka vad som en gång varit. Att då tro sig kunna återskapa något längre fram, det låter sig ej göras med de medel som står föreningarna tillbuds, utan då blir det skrotfirmorna som får tjäna sig en hacka på föreningarnas bekostnad, och kulturiskt värdefull materiel går förlorad.

Jag vill härmed att alla medlemmar i FVJ och styrelsen samt eventuella kandidater till styrelseposter att verkligen tänka till!
Ställ er följande frågor:
Vad vill JAG med FVJ?
Vad kan JAG göra för FVJ?
Vad är JAG bra på att göra och beredd på att satts på inom FVJ?
Vad kan JAG bistå FVJ med för att föra föreningen framåt?
Är JAG bra på att arbeta i grupp, eller arbeta helt självständigt?
Står JAG fast vid mina uppfattningar och ståndpunkter, eller dras jag lätt
med av den/de som har andra åsikter i olika frågor?
Är JAG en sådan person som alltid framför mina åsikter rakt till de/den som
det berör?
Vill JAG hjälpa till med styrelsearbete?
Är JAG en lämplig person att vara med och leda/entusiasmera föreningens
medlemmar, dvs styrelsearbete?
Hur mycket tid har JAG att aktivt sattsa på FVJ?
Vilka resurser vet JAG att det finnes som kan arbeta ideellt?
Vilken materiel/egendom anser JAG är realistiskt att FVJ underhåller?
Vill JAG ställa upp på detta underhåll nu och i framtiden?
Vill Jag ställa upp på den verksamhet som JAG anser att FVJ skall erbjuda
allmänheten nu och i framtiden, dvs tjänstgöra på olika poster?

Som ni ser är det många frågor men bör/måste ställa sig, och oändligt flera finnes, för att en museiförening skall kunna överleva på sikt. Det är alltför många föreningar som har gapat över för mycket och sedan har det gått över styr på olika sätt. Mycket beroende på de ledande personerna i föreningarna som har trott sig kunna hantera alla situationer enligt eget huvud utan stöd från medlemmar, näringsliv, allmänheten, osv. Oftast faller föreningar på alltför starka personligheter, antingen i styrelserna eller bland medlemmarna. Föreningarna kan ej utnyttja dessa personers egenskaper, utan det blir konfrontation och elände som följd. Man måste gemensamt dra åt samma håll.

Man får ibland den uppfattningen att en museiförening bara är till för medlemmarna själva, och inte för att visa upp kulturhistoriskt intressant materiel i så rätt skick och miljö som möjligt. Bara jag har kul så att säga, så är det bra!. Få tänker på att vi utför ett arbete för att bevara intressant kulturhistoriskt materiel för våra besökare/kunder. Tänk om flera av oss kunde använda "utifrån och in" - tänkandet, dvs hur ser allmänheten på oss och våra verksamheter och vad förväntar de sig av ett besök hos oss museeiföreningar!

Bäste FVJ-are! Tänk nu till ordentligt över:
1. VAD VILL vi med vår förening,
2. VILKEN EGENDOM som är realistiskt att behålla,
3. VILKEN VERKSAMHET är realistisk for oss i framtiden,
4. VILKEN STRATEGI skall gälla för föreningens verksamhet i framtiden.
Lägg ALL PRESTIGE åt sidan i någon gömma lång ner, där FAN håller till!.

Christer Fredriksson


Hela tråden: