Skånska vägskydd: Degeberga - samt hur man river en T-semafor (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Thursday, January 13, 2011, 17:35 (4823 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ca 1953 för signalutbytet kan stämma bra. T-semaforen fanns kvar 1947/48 i
stationsfotot på D. i Skånedelen av "Sveriges Järnvägsstationer". Den är sedan borta i 1956 års linjebok.

D. hade 1947/48 hela fem anställda: Stationsmästare, trafikbiträde, två stationskarlar och ett postbiträde. Även postbiträdet var anställd vid SJ,
som ju skötte poststationen på entreprenad.

Sista tidtabellen med persontrafik (1971) var D. troligen enbemannad med bevakning M-F ca kl 8.30-17. Morgon. kväll och veckoslut var stationen obevakad.
Obevakad körning lördagar hade så smått börjat komma och blev vanlig vid
40-timmarsveckans införande vid SJ 1972.


Hela tråden: