Skånska vägskydd: Degeberga - samt hur man river en T-semafor (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Friday, January 14, 2011, 17:24 (4844 dagar sedan) @ Uno P

D. hade 1971 sista ordinarie tågmötet på sträckan Kristianstad-Gärsnäs. Det
var ca kl 11.00, mellan lokalgodståget 8251 och Y6-tåget 1424. Det fick skötas
"för hand", då D. hade enbart klotväxlar. Märkligt nog gick 8251 ännu M-F. Trots att småplatsernas styckegodstrafik sedan sju år var överflyttad till Svelast (Kristianstads knutpunktsregion).

Dragkraft i godståget var troligen Z65 - vid utbytet av ångloken (litt. E)
1960 hade det varit Z43-multipel.

Kristianstad C-Brösarp nedrustades 1972-01-01 till s k vagnuttagningsbana under tkl Kristianstad C (Dagens system S). Så småningom övergick man till behovskörning - bandelen omsatte 1974 i snitt endast två à tre vagnslaster/dag.
Så småningom ännu mindre: I Brösarp gällde frakterna främst armén, t/fr Ravlunda skjutfält. De nedgick starkt från omkring 1975: Övande förband var
främst P 2 i Hässleholm. De sades då ha flyttat vissa övningar till Rinkabyfältet, just för att spara transporter.


Hela tråden: