Skånska vägskydd: Degeberga - samt hur man river en T-semafor (Signaler/säkerhet)

av Per Rasmusson, Friday, January 14, 2011, 20:46 (4822 dagar sedan) @ Uno P

Efter det att loken och vagnarna hade flyttat från museets gård i Trelleborg, märkte jag att semaforen blev lämnad kvar. Jag försökte köpa den för att montera upp den i Ravlundabro. Jag fick beskedet att den skulle monteras upp utanför banhallen dit tågen hade flyttats. Senare upptäckte jag en man med kärbrännare intill semaforen. Han hade fått i uppdrag att bränna av masten med skärbrännare strax över markytan. Det lyckades jag förhindra, men semaforen kom inte till området framför banhallen. När jag senare upptäckte att semaforen låg i förrådet på hamnområdet, försökte jag återigen inköpa den. Det lyckades inte. En historisk utvinkling är att jag upptäckte en traktor med lastskopa som hade stått oanvänd en tid på samma förrådstomt. Jag fick köpa traktorn i mitten av 1970-talet och den använder vi alltsedan dess i Brösarp bl.a. till att kola loken med. Traktorn är en BM350 årsmodell 1962 med Tranås-lastare.


Hela tråden: