Bilder från fjb-centraler (Signaler/säkerhet)

av Fredrik Lundström @, Lidingö, Wednesday, January 19, 2011, 23:23 (4836 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hej Gunnar!
Du som skriver så mycket intressant om signaler på din hemsida, har du eller någon annan bilder på gamla fjärrställverket på Cst innan nya tårtan togs i bruk, var själv inne där på ett studiebesök 1971 då detta var nybyggt, väldigt intressant att se, datorerna hette ETNS och PTNS om jag inte minns fel, minns att man då körde sträckorna Märsta-Ulriksdal, Älvsjö-Katrineholm.
Önskar även bilder på gamla fjärren i Gävle som jag också besökte tillsammans med Ånge på en bilresa till Östersund 1980.

Hej

när jag får tid skall jag skriva lite mer om fjärrblockeringscentralerna och lägga upp en del bilder. Från Gävle finns nog bilder men vad gäller Stockholm C är jag inte säker. Kanske någon annan som har bilder och kan publicera dessa?

Fjb-centralen i Stockholm var den första större anläggningen med elektronisk och datoriserad hantering av manövrer och indikeringar (man hade haft en provanläggning i Flen som på elektronisk väg styrde och övervakade några närliggande stationer). Det fanns en dator för delen söder om Cst och en för linjerna norrut. Elektroniskt tågnummersystem (ETNS) sköttes av en tredje dator, och med hjälp av tågnumren kunde man även få systemet att automatiskt begära tågväg allteftersom tågen rörde sig längs linjen. Denna funktion kallades PTLS (programminnesstyrt tågledningsssystem).

Systemet med ETNS-bilder, dvs skärmbilder koppladade till ETNS-systemet försvann bara för något år sedan. Innan dess var detta det enda sättet att få en snabb översikt över tågläget. Numera finns ju OPERA och andra system, men så sent som 2008 så fanns ETNS-skärmar kvar i full drift på SJ's trafikkontor i Stockholm. De slopades kort därefter när vi flyttade till ny lokal och Stockholms åkstation byggdes ut. I samband med detta fannns webbaserade verktyg tillgänliga för att hantera den informaiton som tidigare lämnades av ETNS-skärmarna.

[image]
En ETNS TV-skärm i lokförarnas orderrum på Cst 071231. Datumet förklarar att det är ganska tomt. Till höger sitter en knappsats där man kunde välja ett antal bilder, bland annat spårangivelser och tågnummersortering.
Notera att även destinationerna för tågen anges, men med förkortningar. Även beräknad försening samt tågslag kunde visas X för X2000, I för IC, R för regional. N för nattåg osv..

[image]
En mindre ETNS-skärm som visar aktuell spårplanering för avgående och ankommande tåg. Bilden tagen 071231 på det som då hette "TASS Stockholm"

[image]
Den sista bilden är en riktig ETNS-bild, där tågnummer och var de är någonstans visas. När jag började på SJ Trafikkontor Cst 2006 var dessa skärmar de enda möjligheterna, förutom TFÖR, att se var tågen befann sig.

Att det är så få tåg på skärmarna beror på att bilderna är tagna nyårsafton 2007-2008, då jag arbetade natt och beslöt mig för en dokumentationsrunda, eftersom åkstationen snart skulle byggas om och Trafikkontoret skulle flyttas.

//Fredrik Lundström


Hela tråden: