Skånska vägskydd: Maglehem (Kristianstad - Gärsnäs) (Signaler/säkerhet)

av Anders Olsson, söndag, januari 23, 2011, 16:28 (3918 dagar sedan) @ Harald

Jag kan tänka mig att jag är den externa källa som Kjell Aghult antyder. I Skånska Järnvägar nr 2/2007 skrev jag om trafikplatserna på banan och återanvände då uppgifter från en artikel jag tidigare skrivit i ÖSJ-bladet.
ÖSJ klassade ner Maglehem 1934 i samma besparingsrunda som även innebar nedläggning av Kastberga station. Presis som Harald har jag märkt att Maglehem fick "stor" text i tidtabellen runt 1960. De "snabba" tågen stannar här men inte i Olseröd som ju nedklassats. Jag har vid denna koll missat de trekantiga symbolerna. Därav min uppgift. I viss mån hade Maglehem fått ökad status när Olseröd nedklassades men den blev alltså inte riktig station igen. I Trafikplatsförteckningen (tryckt 1962) står Maglehem som håll- och lastplats underordnad Brösarp. I linjeboken 1970 som lasplats. Persontrafik fanns till dennas nedläggning nyåret 1971/72. Att godstrafiken fortlevde en månad längre torde bero på att det var en annan avdelning inom SJ som hade ansvaret för detta.
Spåret till fruktlagret kan anas på den undre bilden. Spåret fanns ännu kvar vcåren 2007 trots att huvudlinjen är riven sedan 2000.


Hela tråden:

 

powered by my little forum