Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Gunnar O., Tuesday, January 15, 2008, 17:18 (5939 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej!

Har läst alla inlägg här - tycker att debatten har höjts åtskilligt i denna tråd jämfört med de tidigare trådarna i ämnet. Men jag vill som vanlig medlem ändå framföra mina åsikter om hur föreningen bör agera i det uppkomna läget. Först och främst bör vi lösa den akuta konflikten för att sedan med förenade krafter ta tag i utvecklingen av föreningen.

För mig är det uppenbart att mötet på lördag inte är korrekt utlyst. Dels har samtliga medlemmar inte fått kallelse och dels är det enbart styrelsen som har rätt att utlysa extra stämma.

Ett värsta scenario som de som ordnar stämman bör tänka på är att om de utser en ny styrelse så kommer det att finnas två styrelser som båda anser sig representera föreningen. Detta leder enbart till tvister och förlamning av verksamheten.

Det kanske heller inte är bra om mötet bara upplöser sig själv - då ökar frustrationen hos de som trodde det var ett korrekt utlyst möte.

Vad jag skulle tycka vore en möjlig lösning att de medlemmar som finns på mötet anmodar styrelsen att anordna ett extra medlemsmöte innan det ordinarie årsmötet. På detta möte bör alla parter kommat till tals och valberedningen ges ett tydligt uppdrag för sitt arbete inför årsmötet. Jag tror en sådan lösning är det som kan leda till samförstånd och arbetsro som vår lilla föreningen så väl behöver.

Hoppas mina tankar kan bidra till en lösning

Gunnar


Hela tråden: