Skånska vägskydd: Ravlundabro med mera (Signaler/säkerhet)

av Per Rasmusson, Friday, January 28, 2011, 22:30 (4809 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bomstativen ser ut att vara desamma som idag. Lägg märke till kuggsegmentet på bommen och att linan driver ett litet kugghjul mot segmentet. Jag tror att konstruktionen heter Södertälje modell äldre. Samma konstruktion finns på anläggningen i Vitaby. Det ser ut som att stativet till vridlyktan finns alldeles intill en bryttissa för linorna till bommen. Dagens V-signal står inte precis på samma plats. Det ursprungliga stativet för att manövrera bommarna finns kvar mittför stationshuset. Det som nu finns nära bommarna har tydligen blivit monterat efter 1957. Telefonledningen ägdes av televerket. Ungefär år 1980 rev televerket ledningen på grund av att stolparna och trådarna var i för dåligt skick. På 1970-talet var det endast järnvägens två trådpar kvar. Jag har klättrat i stolpen som syns mitt på bild 1 för att koppla in telefon till SkJs vägvakt.
Transporten med tunnan innehåller säkerligen drank som har hämtats på bränneriet. Drank är en restprodukt från destillation av den jästa mäsken. Den användes som kreatursfoder. Det gällde för brännmästaren att koka ur ordentligt, annars blev det livat i kostallet och för litet med sprit till tankvagnen. Brännerierna i Skåne var andelsföreningar eller ägda av någon stor gård. Det största tillhörde Hörlinge gård i Finja. Potatisen transporterades så gott som uteslutande via landsväg av odlarna själva. Jag tror att stickspåret i Ravlunda har använts enbart för tankvagn för spriten. Betongkonstruktionen intill traktorn på sista bilden hade förbindelse med potatismagasinet i Ravlunda. Det kan har funnits möjlighet att ta emot potatis med järnväg där. Angående väglut, så hade vägförvaltningen två stora behållare för väglut i Brösarp. Luten kom med tankvagnar som ställdes på spår 1. Sen fick luten rinna med självtryck till behållarna som stod i en sänka intill spåret. När luten skulle användas späddes den med vatten som togs med rörledning från vattentornet på lokstallet i Brösarp.


Hela tråden: