Skånska vägskydd: Ravlundabro med mera (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Saturday, January 29, 2011, 09:47 (4828 dagar sedan) @ Per Rasmusson

Ett ämne som aldrig förr berörts på forumet: Järnvägarnas bussar.

YJ öppnade 1933-11-01 sin första busslinje, Ystad-Tomelilla-Ravlundabro (Varför
den ej drogs fram till Brösarp är okänt). Syftet tycks främst ha varit att förbättra områdets förbindelser med Ystad. I 1932 års tidtabell (enbart tåg)
varade uppehållet i staden kl. 10.32-15.30. Med bussturer morgon och kväll kunde intervallet utsträckas till kl.8.45-19.05. Under dessa timmar gjorde bussen också en dubbeltur Ystad-Tomelilla och en Ystad-Onslunda. Bussen övernattade i Ravlundabro kl 20.45 (23.41 Soh)-06.45. Troligen med chaufförsöverliggning och hyrd garageplats. För en bussförare stationerad i R. hade arbetsdagen blivit för lång. Inga tåg drogs in, det var helt nya förbindelser som inrättades.

YJ-bussen hade s k upptagningsförbud på sträckan Ystad-Tomelilla. Här hade en
annan trafikutövare ett äldre trafiktillstånd.

YJ ansågs duktiga på vägtrafik (ej minst på lastbilssidan). Till 1933 års busslinjestart hade man bl a skaffat några av Skånes första biljettmaskiner.


Hela tråden: