Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar TACK! (Fordon: vagnar)

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 02:06 (4807 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Hej alla, tack och fortsätt gärna med mer info, mycket intressant! Har själv i det närmaste noll koll på vad som hände med vagnar före sådär 1995, mer än lösryckt info som kunnat fås från olika håll... och nummer är inte riktigt huvudintresset... 322559 spökar i en gammal lista över vagnar som FSVV Växjö övertagit från föreningen Smålandsspåret. Kan inte heller påminna mig ha sett den IRL i "modern tid". Å andra sidan verkade det som 323761 och 323781 var en sammanblandning först (trodde jag ja!).

Vagnarna som jag frågade om ägs av EH Trä, utom 323781, 323084 och 323906 (fd Smålandsspåret) som sedan sent 80-tal ägs av FSVV [Hoppas det nu blev rätt i denna sena timme, det har inte skett någon förändring på åratal].

Förutom att identifiera och statusbedöma dessa och en hög med andra vagnar (företrädesvis fd NKlJ och Q37p av div varianter) ska det bli en förteckning över diverse fordon som SH ska vara fordonsinnehavare för enligt avtal med EH Trä om fordon och material m.m. Däri ingår vilka individer som ska vara/bli driftfordon och vilka som ska ställas av (snarare fortsätta vara detsamma). Vagnarna i Gårdveda kommer att ingå i detta. Det blir antagligen någon sorts större omsortering om vad som ställs upp var också för att underlätta arbeten på de vagnar som ska användas i SH:s driftverksamhet, för förrådsändamål och ur vandalismsynpunkt etc.

Tills dess blir jag glad om fler tekniska data, äldre bilder, kanske ritningar etc råkar finnas i någon gömma (rättare sagt kanske tittar fram ur gömmorna).

/Peter Sjöquist, SH administrativa och ordningsskapande arkeologsektion ;-)


Hela tråden: