Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga (Fordon: vagnar)

av Peter Sjöquist, Sunday, January 30, 2011, 14:27 (4826 dagar sedan) @ Ola Almquist

323084 är i ganska bra skick (bör ha målats och plankats etc i någorlunda modern tid), medan 323761 mest är avflagnad färg och inte uppruttet men väl sprucket och mossbelupet träflaket (jo, ganska ruttet också). Men löpverket ser iofs hfysat ut vad jag minns. Den är avställd i Hultanäs sedan många är, f.n. utan koppel, de är utlånade till en NKLJ-vagn "tillfälligt".

Intressant med era uppgifter Ola och Ante om utförda arbeten m.m., det underlättar dokumentation och bedömning om användning etc. Vagnskort etc är ju superintressant!

Jag kunde inte låta bli att gräva i källaren och hitta några dokument från Kungl. Järnvägsstyrelsen på 40-talet kring ommärkning och andra ändringsåtgär-der för till SJ övertagna smalspåriga vagnar. Det var lite fler sidor än jag mindes, men ska skanna dem vid tillfälle i veckan. Det är från SJK arkiv utrensade dubletter som jag fick sådär 1986 och knappt har tittat på sen dess. Hör av er om intresse finns av kopior, fast jag antar att det är kända dokument.

Ska se om jag kan hitta lite bilder kommande helg.


Hela tråden: