Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar -fråga (Fordon: vagnar)

av Ante Svensson, Sunday, January 30, 2011, 16:10 (4806 dagar sedan) @ Ola Almquist

Japp, det gjorde den! Den låg i gräset upp och ned och det var lätt att snubbla över den. Det var mest lagergafflarna som syntes. Den låg där 1985 när jag var där för första gången och jag såg den på hjul typ 1993 vid ett besök. Då höll ett gäng i dåvarande verkstaden på att jobba med den. Nyligen monterade axlar och bindjärn...

Ante


Min teori är att det var 323084 som du såg första gången och 323761 den andra! NNrp 323084 sattes på hjul tidigare. NNsp 323761 stod nog kvar i Spångenäs 1985. Jag är dock inte 100 % säker, men tror inte att de övergick i VHVJ/FSVV ägo förrän ca 1987. Man var inte så ofta i Växjö mellan 28 september 1985 och 13 juli 1987. Det gick inte så många tåg dit då. Smalspåriga alltså...

Hur som helst var det säkert 323761 som man satte på hjul 1993. Den ombyggdes/omlittererades från NNmp 1959 om mina anteckningar stämmer (källa Str 77). Ett vagnskort från Västervik går nog att få fram.

M.v.h.
Ola

När jag nu tänker tillbaka så har jag en vag minnesbild av att det var TVÅ hjullösa vagnar första gången! Notera att jag bodde i Växjö på den tiden och besökte smalspårsbangården titt som tätt 1985-90 och några gånger per år fram till 1994. I början var där stendött men med tiden kunde man sneaka in i stallet och få en pratstnd med aktiva VHVJ:are. Men den hjullösa vagnen låg på samma ställe i åtta år, det är jag 100% på! Samt att den var kort, uppgiften om ombyggnad från NNmp ligger helt i linje med mina minnen. Minns också att det dök upp en radda vagnar med NNarp-vagnen i täten efter något år, 1988?, de var förfallna och saknade golv men i a f en del av dem såg man bli satta i skick. Samma sak med minst en Gp som fick nytt plåttak.

Ante

Ante


Hela tråden: