Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Wednesday, February 02, 2011, 09:15 (4832 dagar sedan) @ Jakob E

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.

Om jag har fått det rätt återberättat för mig av Ebba som var den sista platsvakten i Ravlundabro (fram till trafikens nedläggning nyårsafton 1971) så tjänstgjorde hon som vägvakt för alla tåg måndag-lördag. Söndagar var hon ledig och då vevade föraren själv ner tågen. Det skulle vara anledningen till att det kom upp ett extra fällbomsvindspel alldeles intill plankorsningen i Ravlundabro.

I Vitaby var det inte möjligt att göra på detta sätt, bommarna står här i beroende med infartssignal A (för södergående tåg). Alltså ingen förarvevning möjlig i Vitaby.


Hela tråden: