Skånska vägskydd: S:t Olof (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Monday, February 07, 2011, 09:08 (4825 dagar sedan) @ Kjell Aghult

S:t Olof var f d grenstation och huvudsignalerna tycks ha varit envingade semaforer. De nedtogs i samband med platsens nedklassning till hlp 1969-12-01.
Stationen hade saknat anordningar för obevakad körning med vägvakt. Tkl-tjänst hade krävts för alla tåg.

Semaforerna togs aldrig ned. Dock blev de tagna ur bruk.

På planritningen för S:t Olof finns följande anmärkning:
’Centrallåset uppsättes först när driftplatsen skall utnyttjas som (beakad) station. Till dess låses växlarna 3, 8 och 2 med kontrollås LK16/K2, LK16/K3 resp. LK16/K4.
Vingen på semaforerna skall vara nedfälld längs masten då driftplatsen utnyttjas som lastplats och orienteringsmärkena enligt fig 47b skall vara nedtagna.’

Exakt när återställningen till fungerande semaforer skedde vet jag inte men det borde ha varit i början av museitågstrafiken.


Hela tråden: