Skånska vägskydd: S:t Olof (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Tuesday, February 08, 2011, 17:39 (4823 dagar sedan) @ Anders Olsson

Jag mindes fel om Eslövs nya tillhörighet.

S:t Olofs roll som beredskapsstation var en nyhet. Sådana brukar förknippas med Norrland. I Skåne fanns öster om stambanan beredskapstidtabell för sträckorna Hässleholm-Kristianstad-Gärsnäs, Eslöv-Tomelilla och Malmö-Trelleborg. Däremot inte för Malmö-Simrishamn och Malmö-Ystad-Tomelilla. Bakom låg militärens planer: Sydöstskånska kusten torde ha bedömts som sannolik invasionszon. Försvarsstaben gav transportscenariot, järnvägen var enbart utförare.

En söndag på Tomelilla trafikområde krävde vid starten 1964 tågklarering på
11 stationer, nog behövdes vikariepersonal. Då området drogs in 1972 hade
siffran sjunkit till 5. Och mer rationalisering var att vänta.


Hela tråden: