Morrgans åsikt om FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 15, 2008, 22:20 (5940 dagar sedan) @ Kurt Möller

När det gäller organisation av föreningar finns det en massa olika konstruktioner och idéer. Min personliga åsikt, grundad på ca drygt 30år inom föreningslivet (mest folkbildning och politiska organisationer men även andra) är många stadgar är överarbetade och i många fall resulterar till tungrodd organisation.
Några problem som jag ser:
- Tvåårsmandat som är ämnade att leda till stabilitet men istället leder till svårigheter med rekryteringen då inte alla vill binda sig för två år, framförallt om som nybörjare. En kompromiss är en blandning, men egentligen tycker jag att alla val skall vara till nästa årsstämma.
- Dilemmat med stämmovalda funktionärer. Det är ofta mycket bättre att utse en ordförande, ev en eller flera vice ordf samt ordinarie ledamöter jämte skäligt antal ersättare/suppleanter. De enda funktionärer (ex presidium och styrelse) som stämman skall besluta om är då revisorer (de kan aldrig styrelsen utse) samt valberedning (som inte styselsen bör besluta om). Olika typer av ombud kan antingen tas på stämman eller delegeras till styrelsen. Funktionärer som kassör, sekreterare, trafikansvarig, kommittéer med ordförande kan styselsen utse. Om inte stämman litar på styrelsen vad gäller föreningens funktionärer har man valt fle styrelse. Självklart är det bra om valberedningen har vidtalat de personer som föreslås så att det finns kandidater till nödvändiga poster, men jag tycker att styselsen skal ta det formella beslutet.
- Faran med maktfullkomlig firmatecknare. FVJ visade dilemmat. Egentligen tycker jag att det skall vara mer än en person för tecknande av firma, t.ex 2-3 i förening eller protokollsförd och signerad styrelsemajoritet. Teckna PG/BG/Post är en annan sak, här räcker det förhoppningsvis med ett namn per transaktion.
- Enskilda eldsjälars höga engagemang kan lätt leda till att andra förlorar insyn och tappar intresset. En liten klick styr och ställer med (förhopningsvis) totalkoll medan övriga i styrelsen och medlemskadern är passiviserade. Kan fungera ett tag, men när problemen hopar sig eller klicken tappar lusten har de utanför klicken en lång väg att gå för att reda ut problemen. Hur många föreningar har inte drabbats av ett mindre kaos sedan en mångårig eldsjäl med totalkoll hastigt lämnat sina uppdrag och inte lämnat speciellt lättföljda trådar att nysta i. I mindre föreningar få eller inga kostsamma inventarier och kontrakt/avtal kan det kanske vara lättare att nysta men i museiföreningar har man ju en massa prylar, myndighetskontroll o dyl samt kanske ett och annat projekt att reda ut. Jag fick själv reda upp en bygdegårdsförening en gång där kassören i ilska lämnat styrelsen pga oenighet om hustes framtid. Som kassör i den förening som hade majoriteten av andelarna var det bara att bita i det sura äpplet och börja reda ut soppan. Det är alltid bra att sprida funktioner på så många händer som möjligt. Samt vill man ju inte vingklippa eldsjälarna för mycket heller, eldsjälar kan så lätt slockna...

Jag hoppas att FVJ kan på något sätt finna arbetsro. Att det behövs nytt blod i styrelsen verkar uppenbart, men det är lättare att jaga syndabockar är att ta itu med de akuta problemen. Vad gäller stadgeenliga frågor så har FVJ stadgar som ser ut på ett visst sätt, men jag hoppas att erfarenheterna av kaoset kan leda till att man tänker igenom hela föreningens organisation. Men först gäller det får till stånd en styrelse som arbetar med att lösa problemen, oavsett vem som skapat dem.
Tyvärr kan ett enligt styrelsen stadgevidrigt medlemsmöte bara öka på problemen men jag hoppas att de inblandade kan strunta i prestigen och ändå försöka finna en bra samtalston om föreningens framtid.

Fenomenet med namnteckningar som inblandade inte vill stå för känner jag tyvärr igen från nomineringstider inom politiken. Att skriva på med en annans namn eller att lura någon att skriva på något de inte egentligen vill skriva på kallas för urkundsförfalskning och kan resultera i upp till två års fängelse.


Hela tråden: