Injektorfråga - Gresham (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Kurt Möller, Tuesday, June 03, 2008, 14:38 (5803 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

...Men det måste ju varit någon anledning till att man valde Greshams injektor på de flesta normalspårslok.

Skriv till SVENSKA ovan! Många länder har aldrig haft en G-injektor uppsatt!! Framför allt har flertalet länder med milda vintrar använt icke-sugande inj., lågt placerade. Gresham har ju stora fördelar vintertid!!

EN faktor, som jag oxå tror har haft betydelse, är att du kan få en G-injektor att både suga och mata, långsamt med dock, även vid MYCKET lågt tryck, neråt 1,5 - 1,7 atö, faktiskt - dra på full ånga då inj. börjat suga/spilla och STRYP LÅNGSAMT med vattenkiken, långsamt, långsamt - tills klicken kommer då backventilen lättar lite! Du kan behöva jucka kiken en anings aning däromkring, några ggr, sen går den t o m rent, utan spill!!! Förutsättningen är att den rörliga blandaren är blank o fin o inte full av pannsten; då går det INTE.

Fördelen med detta inses snabbt om man t ex har ett antal maskiner påeldade på reserv och får problem med läckor som uppstår. Skulle nivå och tryck ha sjunkit väldigt mycket kan man fortsätta elda då läckan är fixad, bara vattnet syns i glaset; det går ju att få upp igen; man måste inte ta ner till 0 och slanga in vatten...


Hela tråden: