De första Z4:orna... och de sista. undringar. (Fordon: lok)

av Per Wirback, Tuesday, June 03, 2008, 18:26 (5767 dagar sedan) @ Granis

Då började jag fundera, vilka mer kan sägas är de "Första" Z4p?
Om man får anta att dessa maskiner utan kylarprydnad var först så kommer jag på fem stycken. SRJ 1, UHB:n, Böksholm, Skärblacka och NklJ 1. Var det i den ordningen eller hur tillerkades de? var det fler som sådes till privata företag? När kom kylarprydnaden?


Dessutom räknas väl de två beställda av GJ men levererade först sedan SJ tagit över Gotlandsbanorna 1948 till "Urtruckarna"?

Och så en grej i andra änden. Jag har för mig att jag hört om NKlJ 2 att den dels är den sista sportmodellen, dels är den enda sportmodellen som inte är multippel. Stämmer det?


Ja.

Jag vill minnas att bara SRJ 1 och UHB maskinen har kortare axelavstånd än de senare tillverkade, någon sorts "prototyp". Men det kanske är så att även fler lok tillverkades innan man kom på att det blev bättre om loket förlängdes någon meter.

Vad gäller slutet av Z4p serien så kommer Katrineforsloken in i diskussionen, förvisso någon sorts halvhybrider med förbered normalspårsbreddning inbyggd.

/Per


Hela tråden: